Aboneaza-te si afla in fiecare saptamana noutatile de pe CrestinOrtodox.ro
Nu cred ca exista vreun om care sa nu doreasca si sa nu caute fericirea. De mii de ani acest subiect i-a preocupat pe filosofi si am putea spune ca exista atatea tipuri de fericire cate scoli de filosofie. Bucuria, aceasta emotie capitala, este o traire atat de subiectiva incat ne intrebam de multe...
Părinţii pustiei ne învaţă că împrăştierea minţii plăsmuieşte închipuiri ce se vădesc a fi piedici în calea rugăciunii inimii. Ei îi sfătuiesc pe monahi să rămână în chilia lor, ţinându-şi mintea în inimă, pentru că această lucrare îi va învăţa toată virtutea.
Duhul Sfânt îl cercetează pe om în chip de limbi de foc. Odată cu trecerea timpului, prezența Lui în om crește, luminând din ce în ce mai tare, mărindu-se mereu precum zarea dimineții ce se mărește mereu până ce se face ziua mar
Duhul Sfânt S-a dat la început oamenilor în Rai, atunci când Dumnezeu a suflat duh de viaţă asupra oamenilor pe care i-a zidit. Atunci a avut loc prima Cincizecime. Insă atunci când omul a ascultat de sfatul celui viclean, acela de a deveni dumnezeu fără Dumnezeu, atunci omul a pierdut...
De ce permanent omul oscilează prin îndoieli chiar în adevăruri de netăgăduit? Viclenia inimii omeneşti, ca urmare a degradării firii şi a obişnuinţei spre păcat, este imensă. Mai ales deznădejdea şi necredinţa în lucrurile dumnezeieşti şi tainice. Astfel, de exemplu, marea Tain...
In timpul rugăciunii să te gândeşti că eşti paznicul celei mai scumpe averi a Bisericii şi totodată un paznic necurat, nevrednic, că lucrarea ta este de a-ţi adăpa, deschizându-ţi inima, cu evlavie sufletul tău cu aceste şuvoaie curate ale cuvintelor, din care este alcătuită rug...
Structurat launtric pe o mentalitate dualista si o reprezentare magica a realitatii, evul mediu - mai ales occidental, dar nu in exclusivitate - poate fi caracterizat ca era a miracolului supranatural. Omul medieval stia ca traieste intr-o lume stranie, vazuta si nevazuta
Spiritualitatea ortodoxa invata ca principala cauza a imprastierii gandurilor si a ratacirii mintii a constituit-o ruperea armoniei dintre Dumnezeu - Mintea Prima - si om, a carui minte este dupa chipul Mintii Celei Una, a legaturii dintre minte si inima, din firea umana
In toata traditia carturareasca patristica sunt deosebite clar doua pozitii in legatura cu diavolul: prima, ca diavolul nu este o simpla personificare a raului, nu este o stare abstracta, ci o persoana particulara, care lucreaza ca sa impiedice omul sa se mantuiasca. Acest lucru l-am vazut clar...
Analizand firea omeneasca inainte si dupa caderea ei in pacat, Sfintii Parinti au ajuns la concluzia ca patimile nu apartin naturii umane de la creatie, ci au fost aparut in firea umana dupa caderea omului in pacat
Dragostea catre Dumnezeu si catre aproapele rezuma Legea si Prorocii Vechiului Testament. intrebat care este cea mai mare porunca din Lege, Mantuitorul a raspuns: Sa iubesti pe Domnul Dumnezeul tau din toata inima ta si din tot sufletul tau si din tot cugetul tau
3. FUNDAMENTUL LITURGIC AL SFINTELOR ICOANE Pentru asemanarea cu El, Mantuitorul a cerut credinta, care face pe om sa se zideasca pe sine, sa nu ramana in seama mintii lui si sa nu-si faca cisterna cu apa care nu tine apa, lepadand fantana cea cu apa vie a Duhului Sfant (Ier.2,13), si sa fie "intel
Parintele Staniloae consemna acest lucru si spunea clar: "Este mare greseala ca biserica a alunecat in comertul spiritual cu pomelnice sau cu aceste preturi ale ctitoriilor, ale pomenirii mortilor sau a tot ce se face, prin care omul este dirijat nu spre rugaciune, ci este dirijat spre un formalism
Iubirea, ca porunca, este cea mai inalta dintre porunci, si ca virtute, este cea mai inalta dintre virtuti. Iubirea lui Dumnezeu fata de oameni il duce pe om in fiinta lui Dumnezeu. E o modalitate de a intra, prin iubire, omul in fiinta lui Dumnezeu si Dumnezeu in fiinta omului. Parintele Ar
Fatarnicia poate fi interpretata si ca un fel de personalitate dubla, desigur este vorba de personalitate morala si spirituala, dar care este duplicitara si contradictorie: una pentru vazul lumii si alta ascunsa de vazul lumii.
Revenind la Marcu capitolul 7, tot continutul versetelor 7-20 este dete...
Omul care poarta in sine Imparatia lui Dumnezeu raspandeste in jur ganduri sfinte, ganduri dumnezeiesti. Imparatia lui Dumnezeu faureste in noi atmosfera Imparatiei cerurilor, spre deosebire de atmosfera de iad a cugetului, pe care o raspandeste in jur omul ce poarta in inima sa iadul.
Pacatele capitale se numara intre pacatele grele (aducatoare de moarte) care-l despart pe om de Dumnezeu, alaturi de pacatele impotriva Duhului Sfant si de pacatele strigatoare la cer.
Dumnezeu este foc, care încălzeşte şi înflăcărează inimile şi rărunchii. Aşadar, dacă vom simţi în inimile noastre răceală, care e de la diavol, fiindcă diavolul este rece, să îl chemăm pe Domnul. Venind, El va încălzi inima noastră cu dragoste desăvârşită nu numai către...
Sfintii Parinti invata ca, desi Duhul Sfant lucreaza asupra tuturor oamenilor si in intreaga zidire, oamenii sunt partasi ai energiilor dumnezeiesti in functie de receptibilitatea fiecaruia in parte. Pentru ca omul sa primeasca multele daruri ale Sfantului Duh
Educaţie în Biserică înseamnă ca omul să înveţe să-L iubească pe Hristos pentru că aceasta este ceea ce ea caută. Biserica vorbeşte despre dragostea de Dumnezeu. O concepţie secularizată a religiei, a Bisericii, vorbeşte numai de credinţa in Dumnezeu şi numai despre aceasta, în...